Payment with Visa Payment with Mastercard Payment with Klarna Payment with Swish
We help you, do not hesitate to contact us!

Våra utförda arbeten

Här samlar vi olika utförda arbeten som gjorts på Ninebot och Xiaomi sparkcyklar samt några andra modeller.

Bakdämpare från sharkset till segway ninebot g30

En välbyggd och robust dämpare. Det var otroligt många skruvar som tog sin tid att montera men tålamod och monteringsanvisning framför sig är det fullt möjligt. Monteringsanvisningen går att ladda hem här och är 16 sidor lång. Dämparen är en blickfångare och dämpar otroligt bra. Ingår medium och hard(+100kg) fjäder där medium redan sitter på. Baklampan kopplas enkelt ihop med befintlig kontakt. Till skillnad från andra bakdämpare har Sharkset utformat ett system för montering som skiljer sig får alla andra vilket gör att både dämpare och motorn sitter stabilt.

Här är en direkt länk till vår webshop där man kan köpa dämparen.

Här ligger alla skruva och delar. Att ta ett djupt andetag
och vara noga med anvisningen är ett måste. Ibland
behöver man gå tillbaka och se om man kan lossa något
för att komma åt. Det stora jobbet är o bygga ihop den.
Sen går monteringen ganska snabbt.           

När allting var färdigt så var man nöjd med ett väl utfört arbete.
Att titta på detta monster är en fröjd och lyckan att ha lyckats få ihop allt rätt =)


Åtgärd av bakskärmsskrammel Ninebot E22E

Det är många som upplever att bakskärmen skramlar på de nya modellerna och åtgärdar detta med en mindre service av bakskärmen. Vi passade även på o se över error 21 på denna sparkcykel. Då hitta vi att de använder de nya moderkorten i dessa modeller vilket glädjer oss då vi redan sålt dessa i över 1 års tid. Dessa moderkort är hållbara och har en siliconmassa på insidan som håller fukt borta.

Nermontering av E22E är liknande som ES4 och intärna delar
är lika. Bakskärmen monterades ner och rengjordes och
smörjdes. Även varmlim används på delar som rör sig.

Så här ser vårda vattensäkrade moderkort ut och som även sitter i de nyare modellerna. Ni kan se siliconet runt själva kortet på insidan av tuben.


Sharkset framdämpare på Xiaomi Pro

Nu har även Sharkset släppt framdämpare till Xiaomi. Vi har monterat första dämparen och provkört den. Den var stabil och precis lika bra som till Ninebot G30. Då det finns 3 olika fjädrar så har vi denna gång haft medium då kund väger mer än oss men trotts att det var för hård för vår vikt kunde man känna den mjuka dämpningen. Vi är stolta att få vara distributörer till denna fantastiska dämpare. 

Avmontering av den gamla gaffeln görs och den nya dämparen
monteras. Foldingmekanismen avmonteras och passade perfekt
vilket på många andra dämpare har varit ett problem.

Monteringen är enklare än andra dämpare och det är enkelt att byta fjädrar om man skulle vilja det.


Sharkset framdämpare på Ninebot G30

Detta är den absolut bästa dämparen jag har testat. Har letat länge efter något med hög kvalitet och bra dämpning. Enda nackdelen är att det kan stänka från framhjulet vilket går att lösa med 3d printad modell som man klickar på dämparen. Detta är en kvalitetsdämpare som kommer med 3 olika hårdheter på fjädrar så man kan anpassa dämningen efter sin vikt. Dessutom har den ledlampor som går att koppla in till moderkortet. Dock har jag upptäckt att till G30D modellen så funkar det inte så bra men till vanliga modellerna fungerar den. Ledlamporna justeras med fjärrkontroll.

Dämparen är robust och enkel att montera. Man behöver inte
skruva på dämparen något utan allt kommer färdigt att montera.

Cykeln får en väldigt tufft utseende som sticker ut från mängden
och skiljer sig från alla dämpare på marknaden.


Extra batterikit till xiaomi

Vi använder LG eller Samsung högkapacitetsbatterier för att få så lång sträcka som möjligt på så lite utrymme som möjligt. Vi vet att få åka längre är viktigt och uppskattat då batteriet inte alltid räcker till när man som mest behöver det. Nedan ser ni 10Ah kit som ger 25km extra.

Här kopplas 10s3p som betyder 10 batterier i serie och
3 i parallell som ger 30-42v och 10Ah.

Det kopplas på en bms som är både vattentålig och stöttålig samt skydd på två sidor av batteriet som ger en dämpande effekt för att ge dämpning vid körning. Sedan isoleras det med heatshrink som är de blåa runt.


Hjullagerbyte fram på Ninebot G30

Ägare hörde av sig på grund av att hans framhjul satt löst på axeln och det var svårt att rulla sparkcykeln. Efter att tagit loss kåporna och tagit loss axeln så kunde jag se att det var inga hjullager kvar.

Så här kan G30 hjullager se ut efter 2500km. Dom var helt sönder och hjulet satt helt löst på axeln. Vilket behövde även bankas loss då allt hade rostat fast.

Efter att jag fått ut allt som satt fast kunde nya lager pressas ner och det tysta ljudet när man snurra hjulet var som en sång för öronen =)


Ninebot ES4 med vattenskadad motor

En kund kom in med problem med motor som låter illa. Efter en felsökning kan man se att motorn börja korroderat En motor renovering behövs göras då kostnaden för detta är dubbelt så billigt som en ny motor.

Här syns tydligt hur det kommit in vatten och motorn på väg att rosta igen. Dessa motorer brukar vara svåra att ta loss då även hjullager rostat fast.

Efter en renovering är all rost borta och skyddsfärg kan appliceras som skyddar mot framtida vattenskador. Denna motor kan köras till nästa hjullagerbyte.


Ninebot ES4 service

Att underhålla sin Ninebot ES4 är något som förlänger livslängden då vi kan åtgärda eventuella vattenskador innan de börjar korrodera. Nya hjullager håller fukten borta från motorutrymmet. Stötdämpare blir nermonterade och blir smörjda som gör att de håller längre. Framgaffel får tillbaka sin stabilitet så hjulet håller sig på sin plats. Och mindre glapp i styret som är vanligt på dessa modeller.

Så här ser en välvårdad motor ut och kommer fortsätta vara i gott skick som gör att man håller moderkortet mindre ansträngt.

Vi monterar ner hela bakdämparen då det kommer in grus o sand där efter en säsongs körning.


Xiaomi M365 battericell byte 10,5ah

Kund kom in med en Xiaomi M365 som hade fått väldigt kort räckvidd. Efter en felsökning och mätning av celler kunde det konstateras att flera celler inte höll den inre resistansen väl då de laddades upp men föll snabb ner i spänning. Kunden upplevde sen lång tid att batteriet hade svårt att köra längre sträckor valde han alt att byta ut cellerna mot kvalitet celler som gav han 10,5Ah som kommer närmare Pro modellen.

Här har de gamla cellerna tagits ut och nya LG celler monterats med en spotwelder. Det är så dom monteras original men skulle vilja säga att jag tycker mig se att jag har mer styrka i mina celler så jag gör detta själv och inte en maskin. Då jag stöter på ibland att remsorna har lossnat från cellerna.

När allt är färdigkopplat och testat 2 varv så ser jag till att ha heatshrink runt batteriet för att hålla vätska och smuts borta som kan komma in i ramen.


Xiaomi Pro 2 med monorim dämpare

Här har vi en helt vanlig montering av Monorim framdämpare som en kund önskat.

Montering är enkel när den görs stegvis i rätt ordning.
Monorim kan dock behöva skruvas på ibland för att
behålla sin stabila känsla.

Nu är cykeln färdigmonterad och klar för att köras.


Xiaomi Pro 1 med 10" däck

Kund kom in med punktering och ville byta till 10" däck. Montering av dessa behöver lite pill då kabeln till lampan där bak kan sitta tajt med däcket. Att värma in den med värmepistol och limma kabeln mot ramen får däck utrymmet den behöver.

Här kan man se att även i fram är det riktigt tajt. 

Slutresultatet blir en mjukare cykel som har färre punkteringar.


Ninebot G30d monorim bakstötdämpare

En kund som älskar att pendla på sin elspakrcykel ville ha en Monorim bakstötdämpare. Jag hjälpte honom med en beställning och montering. Denna dämpare satt både robust och fjädrade otroligt bra. Då även en framdämpare var tidigare installerad blev stå-plattan som en flygande matta som gav en gungande känsla när man körde på ojämnheter. 

Montering kräver att man borrar i ramen vilket inte är så farligt då man borrar i befintliga hål som sitter i bakgaffeln. Ingen elektronik kommer till skada och insidan av ramen förblir säker.

Denna bakdämpare ser riktigt brutal ut och ger en look av en transformers. Tyngden ska vi inte prata om och även om jag vill ha en sån dämpare jag med så är det inte värt om man vill bära sin elscooter ibland i trappor =) 


Ninebot g30 monorim framstötdämpare

Kund kom med egen Monorim framstötdämpare  som han ville ha hjälp med att montera. Enkel dämpare att montera om man tar det stegvis i rätt ordning.

Det är alltid enklast att montera bort styret och tuben så man slipper något som hänger och är i vägen. Då är de enklare o känna om det finns glapp någonstans.

Nöjd kund som fick ut o köra på sin nya dämpare =)


Xiaomi m365 bms byte

Detta var faktiskt mitt batteri där både kontakten blivit dålig samt att bmsen gått sönder. Så jag passade på att byta allting vilket fick liv i mitt batteri igen. Ibland behöver man mecka med sina saker också vilket är kul.... ibland.

Ett microlödarbete vart det denna gång men den större lödpenna men det jag har märkt är att lär man sig hur man löder så är inte det alltid ett krav på att ha lite lödpenna till sådana arbeten.

Nu kunde jag montera bort det gamla och nu var det bara att stoppa i kontakten kvar =)


Ninebot G30 Bms byte

Det är inte ofta det händer men har hänt en gång. Vilken tur att man hade en BMS på lager till denna G30. Bmsen ville inte ge ström till cykeln och den blåa lampan som ska blinka gjorde det inte. Efter ett byte kunde detta batteriet fungera igen.




Xiaomi pro 1

Här är ett rätt vanligt problem som uppstår om man kör ofta i regn. En åtgärd som stoppar just sådana problem är att byta hjullager. I detta fall hade det inte gjorts vilket gör att hjullager blir torra och börjar släppa in fukt utifrån. Motorn börjar rosta och till slut blir den trög att köra vilket i sin tur leder till att moderkortet får jobba otroligt hårt för att driva motorn och till slut ger det upp och brinner av. Här är ett sådan fall.

Denna motor var väldigt svår att få ut ur sitt hölje då hjullager rostat fast. Men efter mycket om och men fick jag loss det.

Här ser man tydligt hur brännmärken i spåren finns och att detta moderkort fått arbeta hårt för att driva denna elscooter.


Ninebot ES4 hallsensorbyte

Ibland går hallsensorn sönder för att motorn fått arbeta hårt. Detta kan ske om cykeln är för trimmad eller om den belastas mycket under långa perioder. Hallsensorbytet kräver både skicklighet att få bort de gamla sensorerna men även att kunna få i de nya rätt då hela sensorn är lätt att ha sönder. Skulle rekommendera någon som gör detta för första gången att beställa 2-3 sensorer då jag själv hade sönder dom i början men även att det händer idag också.

Så här ser den nya sensorn ut.

Mittersta sensorn behöver vridas 180 grader för att fungera på dessa motorer. Men även kontakterna behöver ha en speciell ordning.